‘Ronaldo en Pogba bezorgen voetbal heel groot probleem’

Foto: ‘Ronaldo en Pogba bezorgen voetbal heel groot probleem’

Cristiano Ronaldo en Paul Pogba zorgden deze week voor opschudding door twee hoofdsponsors van de UEFA een spaak in het wiel te steken. De twee supersterren schoven bij hun persconferenties flesjes van respectievelijk Coca Cola en Heineken aan de kant. Onprofessioneel, onbegrijpelijk en onbestaanbaar, vindt sportmarketeer Marcel Beerthuizen.

“Als de UEFA hier niet heel snel tegen ingrijpt, heeft ze een enorm probleem”, vertelt hij aan de NOS. “Voetballers mogen vinden wat ze willen”, meent hij. “Maar ze hebben de beschikking over hun eigen sociale media om die mening te verkondigen. Dat er een flesje van een bepaald merk frisdrank of alcoholvrij bier voor hun neus staat, is nu eenmaal een onderdeel van de commercie die een toernooi als Euro 2020 mogelijk maakt. Daar mag niet aan getornd worden.”

“Deze twee bedrijven tellen jaarlijks bedragen van tussen de dertig en vijftig miljoen euro neer om zich met het Europese voetbal te associëren. Dat doen ze natuurlijk niet voor niets. Dergelijke internationale concerns stutten de UEFA. Bovendien: niet alleen bij de UEFA aangesloten voetbalbonden, ook clubs en daarmee indirect spelers profiteren van dergelijke overeenkomsten. Zulke multinationals maken het internationale voetbal mede mogelijk”, aldus Beerthuizen.

Het is volgens hem aan de UEFA om de trend snel de kop in te drukken. “Anders heeft het voetbal een heel groot probleem. Als er niet snel wordt ingegrepen, kunnen individuele acties als deze wel eens het einde van de sportsponsoring inleiden. De tijd dat slechte publiciteit óók publiciteit is, ligt namelijk ver achter ons.”

Heeft hij een punt?

  • Ja, vind ik wel
  • Nee, vind ik niet
924+ Votes

Lees meer

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie