FIFA 21 Review: Details maken het verschil

Vanaf morgen kunnen voetbalfans over de hele wereld weer hun (spel)computers overbelasten met FIFA21. Het voetbalspel voelt als vertrouwd aan, maar EA heeft zijn best gedaan om een aantal veranderingen toe te passen. Op het eerste gezicht vallen die niet meteen op, maar zoals het grote voetbalclichéboek voorschrijft: de details maken het verschil in de absolute top.

FIFA21 is voor veel voetbaliefhebbers dé game van het jaar. Het voetbalspel zorgt al jaren lang voor pijnlijke duimen, kapotte console-controlers en woede-uitbarstingen door een late tegengoal. Ondanks dat er veel dingen (rondom) de game hetzelfde zullen blijven, is EA er ook dit jaar weer in geslaagd om een aantal veranderingen door te voeren. Zo kan elke soort gamer zijn hart ophalen met FIFA21.

Gameplay: (on)realistischer dan ooit

De update in de graphics is in FIFA21 één van de eerste zaken die in het oog springen. De spelers ogen realistischer en je kunt bij wijze van spreken grassprieten zien buiten op het moment dat de bal eroverheen rolt. Niet alleen de graphics, ook de bal-physics en de manier waarop de spelers voetballen hebben meer realisme gekregen.
Wanneer je met een rechtsbenige speler de bal voor je linkervoet hebt, zal deze sneller een balletje met de buitenkant geven dan een zwakke pass met zijn chocoladebeen versturen. Ook de schijnbewegingen, overtredingen en reacties van de spelers komen weer een stuk dichterbij de realiteit.

Toch lijkt EA zich ook een beetje verloren te hebben in het neerzetten van een zo’n realistisch mogelijk wedstrijdbeeld. De spelers zonder bal maken veel meer loopacties en je tegenstander zal je meer onder druk zetten wanneer je in balbezit bent. Dat laatste gaat vaker fout dan goed, helemaal wanneer je met een topclub speelt en tegen een ‘mindere god’ strijdt om de drie punten. Helemaal in thuisduels wil PEC Zwolle nog wel eens teampressie spelen op de laatste linie van Ajax, waardoor je (te) gemakkelijk naar door de defensie van je tegenstander komt.

Dat laatste verhoogt het speelplezier misschien – want ja, we spelen natuurlijk om te winnen – maar het kan naar verloop van tijd knap irritant worden op het moment dat je tegenstander na zes tegendoelpunt nog steeds niet door heeft dat deze manier van druk zetten vooral gemakkelijk is voor de bovenliggende partij.

FIFA21 Carreer Mode speel je niet om te trainen

De grootste update van het spel is de Career Mode van FIFA21. Fans van het spel beklaagden zich bij het uitbrengen van FIFA20 over het feit dat bijna alles hetzelfde was als de voorgaande edities en dat deze spelmodus vol met bugs (fouten) zat. EA luisterde naar zijn achterban, maar of je heel blij moet worden van alle veranderingen…

De (verplichte) trainingen die je moet afwerken, zorgen ervoor dat de voortgang van je game een heel stuk trager verloopt dan voorheen. In FIFA21 train je met verschillende spelersgroepen binnen je team (skillgames) om je wedstrijdscherpte te verhogen. Je kunt deze mini-games simuleren, maar hebt dan weinig resultaat van de trainingen, en dus weinig extra scherpe spelers die aan de aftrap staan van dat belangrijke duel in de Champions League. Desalniettemin speel je Career Modus niet om je spelers beter te maken, maar grote wedstrijden te spelen.

Toch zijn er ook goede zaken aan de geüpgradede trainingsformat van FIFA: per speler kun je een ontwikkelingsplan instellen en ervoor zorgen dat zij zich op bepaalde aspecten van het spel verbeteren of een andere positie aanleren. Ook hierbij is gedacht aan realisme: in het verleden kon je Lionel Messi nog rechtsback zetten en behield hij al zijn stats, in deze versie moet een speler ook bekend zijn op de positie om maximaal te kunnen renderen.

FIFA21 Volta: makkelijkere besturing, sterren in je elftal

EA introduceerde vorig jaar Volta als opvolger van het speltype The Journey. Waar je in FIFA20 nog een storyline waarmee je jouw team naar de wereldtitel kon spelen, zijn er dit jaar vooral animaties zonder dialoog te zien. Dat maakt de beleving wat minder, maar dat maakt een gemakkelijkere besturing van je spelers en diens trukendozen meer dan goed.

Volta heeft dit jaar ook iets nieuws: je kunt bepaalde sterspelers, waar onder Kylian Mbappé (PSG), vrij spelen en in je team plaatsen. Deze spelers kun je verdienen door in één van de spelmodi punten te verdienen op de manier die je misschien kent van de FUT-Squad Battles. Daarnaast kun je jouw avatar per wedstrijd verder upgraden met skillpoints en/of de rest van je team aankleden met aankopen / verdiensten uit de Volta Store.

FIFA Ultimate Team (FUT): Meer van hetzelfde

Van alle spelmodi die FIFA21 heeft te bieden, heeft FUT misschien wel de minste aanpassingen gekregen. Het menu is wat veranderd, je hebt andere interacties en je komt sneller bij zaken als je selectie en upgrades voor je stadion, maar verder dan dat is FUT nog steeds de spelmodus waar je jouw voetbalkaartjes tot leven kunt wekken in jouw ultieme elftal.
Dat je in FUT je hart kan ophalen als voetbalfan, is de FIFA-fanaat al langer duidelijk. Het is dan ook vooral de upgrades in de gameplay die deze modus nu leuker maken dan ooit.

Elk nieuw seizoen staat weer voor een nieuwe keuze uit talloze spelers uit alle topcompetities in het wereldwijde voetbal. En daarbij: als iets goed is, hoef je er niet elk jaar wat aan te veranderen.
Wanneer je als FUT-speler op zoek gaat naar ‘Mijn Club’, kan je wel verdwalen in de menu’s. EA heeft daarvoor een nieuw menu ontwikkeld: Stadion. Hier kun je alle aanpassingen van je club én de aankleding van je stadion vanuit één overzicht instellen. Leuk voor erbij, maar natuurlijk niet de reden waarom je FUT speelt.

Details maken het verschil

Met FIFA21 rekent EA af met de trage gameplay uit FIFA20. Het spel speelt soepeler dan ooit, waardoor je even moet wennen aan de manier van spelen. Wanneer je dat onder de duim hebt, speelt FIFA als nooit te voren en zijn het uiteindelijk, net als in het professionele voetbal, de details die het verschil maken.

Welke game-mode ga jij het eerst spelen?

• Career Mode
  • Volta