EK finale:

Spanje

-

Engeland
14 juli 21:00

Wed €5 en scoor €50 aan free bets tijdens het EK 2024!

Hoe is het om een Oranjestraat te organiseren?

Foto: Hoe is het om een Oranjestraat te organiseren?

Elke twee jaar, tijdens het WK of EK, barst op verschillende plekken in Nederland een explosie van oranje kleuren en feestvreugde los. Maar nergens is de Oranjegekte zo intens als op de Marktweg in Den Haag, waar organisator Danny van Dijk en zijn buurtbewoners hun straat omtoveren tot een verbluffend spektakel. “We hebben 65 kilometer aan vlaggetjes opgehangen. Het is niet normaal hoeveel versiering er hangt,” zegt Van Dijk.

Organisator Oranjestraat over het bedenken, opbouwen en de toekomst

Een Oranjestraat is een straat in Nederland die tijdens grote voetbaltoernooien zoals het Europees kampioenschap (EK) of het wereldkampioenschap (WK) volledig wordt versierd in het oranje, de nationale kleur van Nederland. Deze versieringen zijn bedoeld om de nationale voetbalploeg te ondersteunen en een gevoel van saamhorigheid en feestelijkheid te creëren onder de bewoners.

De wedstrijd van het Algemeen Dagblad (AD) over wie de mooiste Oranjestraat van Nederland heeft, is een jaarlijks evenement dat draait om het versieren van straten in de nationale kleur oranje. Buurtbewoners doen hun uiterste best om hun straat zo creatief en indrukwekkend mogelijk te decoreren, waarna een jury de inzendingen beoordeelt. De winnaar krijgt niet alleen de eer en roem, maar vaak ook een prijs die kan variëren van feestelijke evenementen tot financiële bijdragen voor de buurt. De Marktweg werd twee keer eerder bekroond tot ‘mooiste Oranjestraat van Nederland’.

Bedenker

Danny van Dijk is sinds hij op de Marktweg is gaan wonen oprichter en organisator van de Oranjestraat in Den Haag. Hij vertelt enthousiast hoe het allemaal is begonnen: “Het is eigenlijk als een dolletje gegaan”, zegt hij in onvervalst Haags. “We stonden op een camping met de hele familie op een trekkersveld, allemaal met een toerwagen. Het was in 1988, herinner ik me nog goed. We wilden iets leuks doen, dus gingen we naar een bouwwinkel en kochten twee grote bouwzeilen.” De familie zette een mooie tekst op de oranje zeilen en hing ze in de bomen. “Dat zag er spectaculair uit!”, herinnert Van Dijk zich.

Terug in hun straat kregen ze het idee om hetzelfde te doen. “Met een beetje koude bedoelingen haalden we een paar oranje bouwzeilen en vlaggetjes”, vertelt hij. Wat begon als een simpele grap groeide uit tot een kleurrijk evenement dat de hele gemeenschap samenbracht en uiteindelijk een geliefde traditie in de buurt werd. Een buurtbewoner zegt: “Het is fantastisch! Het geeft ons straat een unieke identiteit en zorgt ervoor dat we ons onderscheiden van andere buurten. Het is iets waar we allemaal trots op kunnen zijn.”

In 2021 kreeg de Oranjestraat onverwachte koninklijke aandacht toen een koning in de straat verscheen, twee dagen na de versiering. “Die heeft toen wat filmpjes en foto’s gemaakt”, herinnert Van Dijk zich. Deze beelden werden opgepikt door internationale media zoals CNN. “Ik ben benaderd door verschillende media,” vertelt hij nuchter, “en die hebben erover geschreven.” Daar ontstond toen nog wat ophef over, omdat de koning de coronaregels die toen nog golden, even vergat. Ondanks de aandacht blijft Van Dijk bescheiden. “Het is niet om mijn gezicht te laten zien, maar om de wijk en Nederland goed op de kaart te zetten.” Hij benadrukt dat de wijk een negatieve reputatie heeft en dat de versieringen meerdere doelen dienen. “We doen het om mensen bij elkaar te betrekken en om de buurtbewoners beter te leren kennen”, legt hij uit.

Opbouwen

De eerste stappen om de Oranjestraat te realiseren begon met overleg met de buren. “De eerste stap die je doet, is toch met mensen overleggen”, legt de Hagenees uit. “Je belt een paar mensen aan en vraagt of ze het leuk vinden.” Het enthousiasme groeide snel, want de meeste buren waren meteen fanatiek. “Nou ja, het gaat natuurlijk wel wat geld kosten, want wij kunnen het zelf ook niet betalen”, vervolgt hij. Dus haalden ze geld op bij de buren en begonnen kleinschalig. “Dan krijg je een beetje bekendheid en ondernemers in de straat gaan meedoen”, vertelt Van Dijk. “Dan kun je meer uitbreiden en meerdere dingen kopen.”

Met de jaren groeide de Oranjestraat aanzienlijk. “We begonnen op een kleine schaal, maar het werd steeds groter. Op een gegeven moment ga je twee, drie weken van tevoren beginnen, omdat mensen steeds meer willen versieren.” Hoewel het evenement flink is uitgebreid, heeft Van Dijk besloten het beperkt te houden tot de huidige straat en het bijbehorende pleintje. “We gaan niet meer zeggen: ‘we gaan de straat erachter ook nog eens versieren”, concludeert hij.

Prijzen

De grote uitdaging voor Danny van Dijk en zijn team blijft het realiseren van een indrukwekkende Oranjestraat. “In 2021 was er een wedstrijd via SBS, die hebben we toen gewonnen”, vertelt hij trots. “We wonnen een barbecue met John de Bever.” De Oranjestraat heeft een indrukwekkende reeks overwinningen op haar naam staan, waaronder een overwinning bij Radio NL in 2014 en een regionale wedstrijd van TV West in 1998. “Tot nu toe hebben we alles gewonnen”, zegt Van Dijk met een glimlach. “Hoe meer publiciteit je krijgt, hoe bekender je straat is.” Hij gelooft dat hun straat steeds als mooiste wordt gekozen vanwege de voortdurende inspanningen en creatieve ideeën.

Niet alleen de Marktweg in Den Haag heeft een Oranjestraat. In meerdere delen van het land worden de straten versierd met van alles wat oranje is. De Ahornstraat in Breda heeft ook zo’n Oranjestraat. Een paar weken geleden was er zelfs een klein relletje met de Haagse Marktweg. Tot woede van de Bredanaars pronkten ze op de Marktweg in de Haagse Schilderswijk ook met speciale, bijna dezelfde oranje buitenverlichting in de vorm van een bal. Hierbij noemden de mensen uit Noord-Brabant de organisators van de Marktweg in Den Haag ‘na-apers’. Hierop volgde een reactie uit Den Haag: “Zij vertellen op Facebook dat wij hen na-apen, maar bij ons hangen die ballen met verlichting er al weken.”

Financiering

Ondanks enkele aanbiedingen ontvangen Danny van Dijk en zijn team geen subsidies of donaties. “We hebben het wel een paar keer aangeboden gekregen, maar dan wordt het een evenement”, legt hij uit. Van Dijk benadrukt dat de Oranjestraat haar unieke en eigen karakter moet behouden. Hoewel sponsors helpen bij de groei, blijft de financiële last vooral bij de buurtbewoners liggen. “Zelf kan ik dit niet bekostigen, noch de buren”, zegt hij. “Je moet een weg gaan zoeken. Als je alles via de gemeente doet, dan wordt het niet meer eigen. Dat moet wel zo blijven.”

Betrokkenheid

De betrokkenheid van de lokale gemeenschap bij de Oranjestraat begint met eenvoudige, persoonlijke interactie. ‘Een praatje maken’, zoals Danny van Dijk het beschrijft. “Als je voor de deur staat, is het een beetje thee en cola drinken.” Wanneer buren voorbij lopen, maken ze even een praatje en lachen ze samen. Vaak vragen ze of alles al klaar is en bieden spontaan hulp aan. “Hebben we nog 20 euro over? Hier, alsjeblieft”, horen ze dan. Deze informele en hartelijke benadering zorgt voor een sterke gemeenschapsband en maakt de organisatie van de Oranjestraat tot een gezamenlijk en vreugdevol project. “Het is gewoon super, echt niet normaal,” concludeert Van Dijk tevreden.

Een buurtbewoner van de Marktweg zegt dat de versierde straat essentieel is voor hun buurtgevoel. “Het brengt iedereen samen, jong en oud, en zorgt ervoor dat we ons echt als een gemeenschap voelen. Het versterkt de band tussen buren en geeft ons iets om samen naar uit te kijken.” Een andere buurtbewoner is het ermee eens: “Het is heel belangrijk. Zonder de Oranjestraat zouden we waarschijnlijk veel minder contact met elkaar hebben. Het geeft ons een gezamenlijk doel en maakt ons trots op onze buurt.”

Toekomst

Van Dijk heeft zelf grote plannen voor de toekomst: “We willen een soort Eurovisiesongfestival-achtig iets opzetten voor versierde straten, zodat straten uit verschillende landen kunnen meedoen en we de mooiste straat van Europa of zelfs de wereld kunnen kiezen.” Dit ambitieuze project wil hij realiseren met behulp van een website en een internationaal jury-systeem. “Dat is mijn streven,” zegt hij vastberaden, “en dat gaat me lukken ook.”               

“Ik hoop dat we de traditie voortzetten en misschien nog wat uitbreiden. Het zou leuk zijn om meer evenementen te organiseren en misschien zelfs andere straten erbij te betrekken”, zegt een buurtbewoner met een glimlach op zijn gezicht. Een andere buurtbewoner zegt: “Ik zou graag zien dat de Oranjestraat blijft groeien en dat we nieuwe ideeën blijven uitproberen. Misschien kunnen we meer activiteiten voor kinderen organiseren.”

Is dit de mooiste Oranjestraat van Nederland?

  • Ja, zeker
  • Nee, er zijn mooiere
3+ Votes

Lees meer

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie