Eredivisie-clubs lopen polonaise door gokmarkt

Foto: Eredivisie-clubs lopen polonaise door gokmarkt

De opening van de markt voor sportweddenschappen in Nederland is goed nieuws voor betaald voetbalclubs in Nederland. Teams in de Eredivisie zijn massaal partnerdeals aangegaan, waarbij TOTO en Unibet de meeste deals hebben gesloten. 

Zo zijn Feyenoord en PSV al in een vroeg stadium akkoord gegaan met een sponsordeal van TOTO. Ajax en AZ kozen daarentegen voor Unibet. De injectie die mogelijk is door het openen van de markt bestaat voor clubs in de Eredivisie uit een slordige twintig miljoen euro per jaar. Omdat het in de meeste gevallen over meerjarige deals gaat, is het kassa voor clubs op het hoogste niveau van Nederland. 

Ajax pakt het hoogste bedrag 

Ajax wordt gezien als grootverdiener via de markt voor sportweddenschappen. De inkomsten van de Amsterdammers worden geschat op een extra drie miljoen euro via Unibet, zonder dat Ajax reclame hoeft te maken via shirtsponsoring. Marketingexpert Chris Woerts legt bij Voetbal International uit dat het de gokbedrijven niet eens zozeer gaat om de voetbalweddenschappen.

“95 procent van de inleg tijdens voetbalwedstrijden wordt weer uitgekeerd, de marges voor de kantoren zijn dus klein, zoveel geld is er dus niet te besteden”, doelt Woerts op de bedragen die rondgaan. Zo zou er tijdens een Eredivisie-wedstrijd als NEC – PEC Zwolle al zo’n twintig miljoen euro worden ingezet. Clubs zien van dat bedrag dus maar een zeer klein deel naar zich toe stromen. “Het is die bedrijven vooral te doen om de mensen aan het pokeren of in de online casino’s te krijgen, daar is het te verdienen. Via het wedden op wedstrijden proberen ze de massa de fuik in te krijgen”, verklaart Woerts. 

Na Ajax verdient Feyenoord het meest aan het politieke besluit om de gokmarkt te openen in Nederland. De Rotterdammers strijken zo’n twee miljoen euro per jaar op via TOTO. PSV volgt met een extra omzet van 1,25 miljoen euro per jaar, voor een periode van minimaal vijf jaar. 


TOTO is op dit moment de grootste speler als het gaat om clubs in de Eredivisie. De kansspelorganisatie was er zeer vroeg bij om teams op het hoogste niveau te strikken. Woerts, die betrokken was bij de deals, is trots op de slimme zet. “We wisten dat al die buitenlandse kantoren straks in Nederland iets met clubs mochten gaan doen, dus dan ga je niet wachten, zo zijn we gewoon al een jaar eerder op pad gegaan met als doel minimaal de halve Eredivisie aan ons te binden. Daarnaast konden ze meteen profiteren en hoefden ze niet te wachten tot de markt open was.” 

Niet elke club heeft (publiekelijk) een akkoord bereikt met een kansspelaanbieder. Waar tien clubs in een vroeg stadium kozen voor TOTO, hebben enkele Eredivisionisten afgewacht in de hoop op een betere deal. VI maakte het welbekende belrondje langs de Eredivisie-clubs, maar er wordt schimmig gedaan over de nieuwe sponsorinkomsten. NEC en Go Ahead Eagles zouden in zee zijn gegaan met Bettson, terwijl Fortuna Sittard (in gesprek met bet365 en andere partijen) en Heracles Almelo (“Een van de grotere sponsors”) weinig loslaten. 

Responsible betting partner van het betaald voetbal 

Holland Casino heeft net als TOTO enkele maanden geleden al een grote slag geslagen. De voormalig naamgever van de Nederlandse competitie is per 1 oktober 2021 responsible betting partner van het betaald voetbal geworden. Het wordt een uitgebreide samenwerking, waarin ook de Keuken Kampioen Divisie en televisiezender ESPN worden meegenomen. Het gaat om een deal van minstens vier jaar met een totale waarde van acht miljoen. 25 procent van dit bedrag gaat rechtstreeks naar de clubs, het overige bedrag gaat naar Eredivisie Media & Marketing CV, het mediabedrijf achter de betaalkanalen van ESPN en het open kanaal FOX NL.

Mooie ontwikkeling?

  • Vind ik wel
  • Vind ik niet
313+ Votes

Lees meer

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie