Ajax probeert in de Verenigde Staten steeds meer voet aan de grond te krijgen. Afgelopen week reisden Edwin van der Sar en Menno Geelen naar New York af, waar een klein jaar geleden al een kantoor werd geopend. Geelen legt in een interview op de clubsite uit, hoe de trip verlopen is.
"Het belangrijkste is dat we mooie mediadeals hebben gesloten met ESPN en Bleacher Report", begint de commercieel directeur van de Amsterdammers. "Dat zijn ontzettend grote partijen die ons gaan helpen met het verspreiden van Ajax-content. Zo boor je een heel nieuwe doelgroep aan: allemaal voetbalfans, die zich hopelijk ook aan Ajax verbonden gaan voelen. Voor onze partners is het natuurlijk ook belangrijk dat we door deze deals meer zichtbaar worden. Denk aan Bud, Adidas, maar ook aan Mercedes-Benz of Hublot."
"Wij kunnen samen met ESPN en Bleacher Report optrekken, ook in het maken van content die specifiek op de VS is gericht. Ons bereik vergroten is nu het belangrijkst. Middels deze externe platformen wordt een nieuwe doelgroep voor ons toegankelijk. Het samen maken van de content met ESPN en Bleacher Report en het toegang hebben tot hun platformen helpt ons enorm in de stappen die we willen zetten", vervolgt Geelen.
Doel van Ajax is om internationaal nog meer bekendheid te creëren en commercieel interessante deals af te sluiten, zoals eerder bijvoorbeeld al in China gebeurde. "Het is dezelfde strategie als we in China hebben gehanteerd, ondanks dat de benadering vanzelfsprekend verschilt van elkaar. Ook daar hebben we eerst gefocust op bereik vergroten, beter in contact komen met onze fans en betere content maken voor die markt. In China was de start echter nog lastiger. Daar maakten en bekostigden wij de content volledig en de mediapartijen daar zorgden alleen dat de content zichtbaar was op de juiste platformen voor onze fans. Dat is later veranderd naar het samen maken en bekostigen. Nu is het voor ons een mooie inkomstenbron geworden, aangezien we onze content verkopen in de Chinese markt. Zo zien we dat in Amerika ook. Al zijn we hier meteen een stap verder dan het begin in China en maken we de content al gelijk samen."
Ending our day at @LateNightSeth! 😁
— AFC Ajax (@AFCAjax) October 9, 2019
P.S. Did you know that @SethMeyers is a huuuuuuuuge #Ajax fan? 😏#AjaxUSA 🇺🇸 pic.twitter.com/7q0PosooqV