De Jong constateert probleem: 'Hoop dat meer talenten dat doen'

De Jong constateert probleem: 'Hoop dat meer talenten dat doen'
13 September 2017 11:05
© ProShots

Frenkie de Jong kwam op zijn achtste in de jeugdopleiding van Willem II terecht en doorliep alle teams, alvorens op zijn achttiende zowel PSV als Ajax interesse toonde. Hij koos voor de Amsterdammers en heeft inmiddels ook een eigen visie op de Nederlandse jeugdopleidingen ontwikkeld.

"Ik heb de wijsheid niet in pacht en ben nog maar een jonge speler, maar zie toch wel waar het vaak misgaat", vertelt De Jong in gesprek met Voetbal International. "Veel jeugdtrainers maken het voetbal veel te moeilijk en halen daarmee de vrijheid uit een speler. Dat twee keer raken, het kiezen voor zekerheid boven risico. Ik liet me nooit iets aanpraten, deed zoveel mogelijk op intuïtie, maar veel spelers zitten zo niet in elkaar."

"Misschien was ik wel overstag gegaan als ik eerder bij Ajax terecht was gekomen. Dan had ik meer concurrentie om me heen gehad, waren trainers wellicht voor een ander gaan kiezen als ik mijn acties bleef maken en niet klakkeloos luisterde. Bij Willem II had ik krediet omdat ik jaarlijks tot de betere voetballers behoorde. Daardoor ging ik op een bepaalde manier mijn eigen weg. Ik hoop dat meer talenten dat doen."

Meer foto's

Wilt u deze reactie verwijderen?

Reageren

6 reacties
Log hieronder in om te kunnen reageren of maak gratis een account aan.



  • mojorisin +14478 13 Sep 2017 om 12:45 Rang: Utopisch
    "Veel jeugdtrainers maken het voetbal veel te moeilijk en halen daarmee de vrijheid uit een speler."

    Hij slaat de spijker op de kop, spelers krijgen veels te veel opdrachten.. Daarom heb je ook bija geen (jonge) Nederlandse spelers meer die een actie kunnen of durven maken, zie Oranje, allemaal eenheidsworsten..
    Denk dat hij hiermee zo'n beetje het grootste probleem in onze opleidingen aanstipt, want je kan mij niet vertellen er ineens geen grote talenten meer zijn..
  • Erik Bevaart +1452 13 Sep 2017 om 14:52 Rang: Vedette
    "Veel jeugdtrainers maken het voetbal veel te moeilijk en halen daarmee de vrijheid uit een speler."

    Hij slaat de spijker op de kop, spelers krijgen veels te veel opdrachten.. Daarom heb je ook bija geen (jonge) Nederlandse spelers meer die een actie kunnen of durven maken, zie Oranje, allemaal eenheidsworsten..
    Denk dat hij hiermee zo'n beetje het grootste probleem in onze opleidingen aanstipt, want je kan mij niet vertellen er ineens geen grote talenten meer zijn..


    Roy en Van't Schip zijn de laatste geslaagde buitenspelers die door Ajax zelf zijn opgeleid. Dat is al ruim 25 jaar geleden. Dat is merkwaardig gezien de historie. Voor El Ghazi wil ik nog wel een uitzondering maken. Kluivert is nog even afwachten, omdat hij nog niet een heel seizoen heeft gedraaid.
  • mojorisin +14478 13 Sep 2017 om 14:58 Rang: Utopisch
    Roy en Van't Schip zijn de laatste geslaagde buitenspelers die door Ajax zelf zijn opgeleid. Dat is al ruim 25 jaar geleden. Dat is merkwaardig gezien de historie. Voor El Ghazi wil ik nog wel een uitzondering maken. Kluivert is nog even afwachten, omdat hij nog niet een heel seizoen heeft gedraaid.

    En Kluivert sr. de laatste goede spits die uit de eigen jeugd kwam, dat is ook al meer dan 20 jaar geleden..
  • Seagal +13730 13 Sep 2017 om 15:10 Rang: Goddelijk
    "Ik heb de wijsheid niet in pacht en ben nog maar een jonge speler, maar zie toch wel waar het vaak misgaat", vertelt De Jong in gesprek met Voetbal International. "Veel jeugdtrainers maken het voetbal veel te moeilijk en halen daarmee de vrijheid uit een speler. Dat twee keer raken, het kiezen voor zekerheid boven risico. Ik liet me nooit iets aanpraten, deed zoveel mogelijk op intuïtie, maar veel spelers zitten zo niet in elkaar."

    helemaal mee eens maar dat geld ook voor een hoop hoofdtrainers. een goede trainer bedenkt een systeem dat bij zijn spelersgroep past maar veel van de coaches proberen spelers in een systeem te proppen waar ze helemaal niet in passen. voetbal is geen hogere wiskunde. zet de poppetjes op de goede plek, stel je beste spelers op, creëer een beetje een goede sfeer en probeer die jongens te motiveren.

    op een verkeerde pass staat tegenwoordig bijna de doodstraf waardoor spelers alles maar breed en terug gaan tikken. dat heeft helemaal niks met de Hollandse school te maken wat staat voor verzorgd avontuurlijk, aanvallend en onvoorspelbaar voetbal. dat hebben een hoop trainers om zeep geholpen met hun tactische wiskunde waardoor je bij spelers steeds minder spelplezier ziet
  • Seagal +13730 13 Sep 2017 om 15:11 Rang: Goddelijk
    "Veel jeugdtrainers maken het voetbal veel te moeilijk en halen daarmee de vrijheid uit een speler."

    Hij slaat de spijker op de kop, spelers krijgen veels te veel opdrachten.. Daarom heb je ook bija geen (jonge) Nederlandse spelers meer die een actie kunnen of durven maken, zie Oranje, allemaal eenheidsworsten..
    Denk dat hij hiermee zo'n beetje het grootste probleem in onze opleidingen aanstipt, want je kan mij niet vertellen er ineens geen grote talenten meer zijn..


    ze zijn veel te resultaat gericht terwijl het gaat om de ontwikkeling. laat die spelers maar foutjes maken en een bal verliezen tijdens een actie zolang dat hun techniek vooruit helpt
  • Erik Bevaart +1452 13 Sep 2017 om 15:13 Rang: Vedette
    En Kluivert sr. de laatste goede spits die uit de eigen jeugd kwam, dat is ook al meer dan 20 jaar geleden..


    Blijkbaar zijn het vooral middenvelders. Over de rechtsbacks ben ik ook niet heel enthousiast, op Tete na dan.

Meer over